maanantai 16. toukokuuta 2011

Kotiväki vierailulla

Vieraat lähtivät eilen aamulla paluumatkalle ja illalla Kalajoelle taisikin saapua pari väsynyttä matkustajaa. Kyllä ehdittiinkin monenlaista puuhata viiden päivän aikana!

381, jota Minna, Marika ja Juha pääsivät testaamaan... :) (Minnan ottama kuva)
Keskiviikkona kävin heidät hakemassa Heathrowin kentältä ja toimme laukut tänne kirkolle. Pitkä matka väsytti porukkaa niin, että tehtiin vain pieni kävelykierros tässä kirkon läheisyydessä ja käytiin viereisessä kaupassa. Siellä sitä riittikin ihmettelemistä, kun hyllyillä oli paljon sellaisia tuotteita mitä ei Suomesta saa. Ostimme mm. voileipätarvikkeita, mikä osoittautui yllättävän hauskaksi... Siinä kun pohdimme leikkelevaihtoehtojen edessä, niin Minna tokaisi epähuomiossa "ottakaa vaikka saunapalvia", mikä sai meidät kaikki nauramaan. Eipä löytynyt paikallisesta kaupasta Atriaa. :D
Towerin piha-aluetta

White Tower
Torstaille olin suunnitellut meille turistikierrosta keskustan nähtävyyksillä, ja aloitimmekin päivän siirtymällä kaksikerroksisella bussilla Tower Bridgelle. Sillä matkustaminen osoittautuikin haastavaksi uusille turisteille, sillä kuski ei paljoa odottele pysäkillä, että matkustajat pääsevät istumaan, vaan jalka painaa kaasua samantien kun ovi menee kiinni. Heiluvassa bussissa ei siis ollut helppo päästä istumaan toisen kerroksen penkeille. Vaan niin kuitenkin pääsi iloinen turistiryhmä oppaan johdolla Tower Bridgelle, jossa hetken aikaa ihasteltiin komeaa siltaa. Sieltä jatkettiin matkaa Tower of Londoniin, eli Lontoon Toweriin, jonne allekirjoittanutkin meni ensimmäistä kertaa käymään. Lontoon Tower on yksi maailman kuuluisimmista keskiaikaisista linnoista ja samalla myös todella suosittu turistinähtävyys. Siellä säilytetään kruununjalokiviä ja niitä saatiinkin ihastella koko rahan edestä. Upeita kruunuja! Näin arkipäivänä ja keskellä viikkoa siellä oli yllättävän paljon turisteja liikkeellä. Voin vain kuvitella sen turistimäärän kesälomakuukausina...

Tower of London

Osa Towerin alkuperäistä muuria, rakennettu 1221-1238
Ai niin, myös Towerissa on tapahtunut mielenkiintoisia historiallisia tapahtumia ja siellä elävät monenlaiset legendat ja tarinat. Yksi tarinoista liittyy Towerissa asuviin korppeihin. Sen mukaan Lontoo ja koko Englanti tuhoutuisivat, jos korpit lentäisivät tiehensä. Tämän estämiseksi linnan alueella asuvilta korpeilta on typistetty siivet. Towerissa on myös pidetty vankeja, joista yksi on ollut Wikipedian mukaan suomalaisupseeri Johan Anders Jägerhorn. Sen lisäksi siellä on tapahtunut murhia ja teloituksia, mm. kuuluisa Anna Boley on teloitettu Towerin pihamaalla.

Yksi Towerin korpeista
Towerin jälkeen matka jatkui metrolla Waterloohon, jossa pysähdyimme syömään ja jatkoimme kävellen London Eyelle. Jos haluaa nähdä ihmispatsaita ja katutaiteilijoita, niin siellä London Eyen välittömässä läheisyydessä niihin useimmiten törmää. London Eyelta oli helppo suunnata edelleen Big Benin juurelle ja sieltä Buckinghamin palatsille. Siellä oli melkoisen hulppeaa nähdä palatsin parveke, jossa Kate & William hääpäivänään tervehtivät suurta väkijoukkoa. Palatsilta ehdittiin takaisin Westminsteriin juuri sopivasti viideksi kuuntelemaan Evensong Westminster Abbeyn sisälle (ja ilmaiseksi). Evensongin jälkeen alkoi jo nälkä kurnia vatsassa, joten menimme suosikkiravintolaani T.G.I. Fridayssiin syömään. Jälkiruoaksi otettiin iso pala suklaakakkua ja jaettiin se kolmistaan Minnan ja Marikan kanssa. Ruokailuhetken jälkeen tultiin Tescon kautta takaisin kirkolle ja näin päättyi turistipäivämme kaupungilla.
Underground (Minnan ottama kuva)

Perjantain lupasin shoppailupäiväksi, joten perjantaiaamuna aamupalan jälkeen otimme suunnaksi Oxford Streetin. Minna halusi ehdottomasti Primarkkiin, joten sinnehän sitä piti heti ensimmäiseksi mennä. Mukavastihan siellä meni monta tuntia ja jokaiselle löytyi jotakin. Primarkin jälkeen haimme Marks & Spenceriltä piknik-eväät ja menimme syömään Hyde Parkkiin. Sen jälkeen jätin turistit jatkamaan kiertelyä Oxfordilla ja kävin viemässä Primark-ostokset kirkolle.

Loppujen lopuksi koko päivä vierähti Oxford streetillä ja iltasella kävelimme vielä Piccadilly Circukselle matkamuisto-ostoksille. Siellä on 2-kerroksinen Cool Britannia -matkamuistomyymälä, jossa on ihan hyvät valikoimat tuliaisjuttuja.

Älkää menkö Primarkiin.
Lauantaina olin töissä, mutta turistiryhmämme lähti omatoimisesti käymään museokierroksella. He taisivat pyörähtää Science-museossa, sekä Natural History -museossa. Iltapäivällä Minna, Juha ja Marika palasivat takaisin kirkolle ja päätimme kokeilla Fish & Chips-makuelämystä... Varsinkin Minna taitaa muistaa sen elämyksen pitkään... Ei oikein ollut Minnan mieleen ranskalaiset ja isokokoinen uppopaistettu kalafilee! Tämän herkkuhetken jälkeen lähdimme vielä hankkimaan viime hetken karkkituliaiset Tescosta ja samalla myös pyörimme jonkin aikaa ostarilla. Sieltä tulimme vielä viimeisen kerran 381 -bussilla kirkolle ja ilta menikin euroviisuja katsellessa. Ja pitihän sitä Suomea äänestää pari kertaa mun Englannin puhelinliittymästä!

Sunnuntaina olikin sitten aikainen herätys, jotta Minna, Marika ja Juha ehtivät Heathrowille ja paluumatkalle.